ARTYKUŁ

    Koncentracja

    ocena SureBety.pl
    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 5/5
    Głosów: 1
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.

    koncentracja-500.jpg


    Poziom koncentracji wpływa na jakość podejmowanych przez nas decyzji. W zakładach sportowych wpływ na wyniki finansowe mają często detale. Dlatego osoby potrafiące długo utrzymać koncentrację na wysokim poziomie, mają zdecydowanie większe szanse na skuteczną walkę z bukmacherami.

    1. Czym jest koncentracja?
    2. Poranek milionera
    3. Wpływ pory dnia na koncentrację
    4. Flow
    5. Zdrowie a koncentracja
    6. Wpływ diety na koncentrację
    7. Technika pomarańczy - podniesienie koncentracji
    8. Podsumowanie

    1. Czym jest koncentracja?

    Koncentracja – zjawisko polegające na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi (w domyśle: świadomości), skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko i utrzymywaniu w czasie.

    W interesującym nas przypadku koncentracja będzie oznaczała umiejętność optymalnego skupienia uwagi podczas obstawiania zdarzeń sportowych.

    2. Poranek milionera

    poranek-milionera-200.jpg Poranek milionera,
    ShutterStock

    Zbadano w USA jak wygląda poranek milionerów. Badacze chcieli się dowiedzieć czym różni się od poranka zwykłych ludzi. I co się okazało?[2]

    Ludzie, którzy osiągnęli sukces, po wyjściu z łóżka przeciągali się żeby "rozprostować kości". Następnie szli do toalety (jak mus to mus). Potem ubierali wygodny strój i ćwiczyli. Po wysiłku brali prysznicubierali się do pracy. Po tym jedli lekkie i zdrowe śniadanie z rodziną, czytali chwilę jakąś inspirującą książkę (np. Biblię), włączali telefony i dopiero wskakiwali w wir pracy.

    Widać tu nawyki, które utrzymują wysoki poziom koncentracji, zadowolenia i motywacji:

    • wysiłek fizyczny pobudza organizm, dzięki czemu "wchodzimy na wysokie obroty", a nie pracujemy "zaspani"
    • śniadanie z rodziną - trzeba znaleźć czas na to co jest najważniejsze; daje to poczucie szczęścia dzięki czemu będziemy pracować w dobrym nastroju
    • inspirująca książka podnosi na duchu

    Po takim starcie aż chce się pracować!
    Dodałbym jeszcze:

    • przewietrzenie pomieszczenia przed rozpoczęciem pracy
    • uporządkowanie miejsca pracy (porządek powinien być zostawiony na następny dzień)

    Zwróć uwagę na to, czego milionerzy NIE robią:

    • nie zaczynają dnia od włączenia telewizora/radia (złodzieje energii)
    • nie siadają od razu do komputera i nie sprawdzają poczty (fatalny nawyk dla zdrowia i produktywności)
    • nie leżą w łóżku do południa, bo kładą się wcześnie spać (praca niezgodna z biologicznym zegarem)
    • nie objadają się rano słodyczami (jeśli da ci to "kopa", to tylko na chwilę)

    3. Wpływ pory dnia na koncentrację

    krzywa-wydajnosci-REFA Krzywa wydajności REFA, eioba.pl

    Każdy człowiek jest inny. Są jednak pewne zależności, które sprawdzają się dla większości ludzi. Jeśli żyjesz w Polsce, pracujesz w dzień, a w nocy śpisz. Bliski będzie Ci zapewne poniższy schemat.

    Sen

    Mówi się, że ludzie należą do dwóch typów: "porannych ptaszków" albo "nocnych marków" (tzw. chronotypy skowronek/sowa). Mnie pracowało się zwykle lepiej wieczorami i nadal obserwuję taką tendencję. Jednakże często otoczenie wymusza na nas wczesną pobudkę (6:00, 7:00 czy 8:00 rano). Trzeba wtedy niestety przestawić porę udania się na nocny spoczynek. Na pewno wiesz z doświadczenia jak się czujesz nazajutrz wcześnie rano, gdy położysz się o 1:00 lub później w nocy. W moim przypadku kończę aktywność do 23:00, a do 24:00 staram się już być w łóżku. Inaczej kolejnego dnia jestem niewyspany, rozkojarzony i często rozdrażniony!

    Poranek

    Jak widać na powyższych przykładach, to jak zaczniesz dzień ma ogromne znaczenie! Rankiem poziom energii jest zawsze wysoki, o ile umiesz wykorzystać ten fakt. Powinieneś go utrzymać na wysokim poziomie przynajmniej do popołudnia. Dlatego staram się zrobić najważniejsze rzeczy między 9:00 a 12:00, gdy poziom koncentracji jest wysoki, a ilość czynników rozpraszających (telefony, goście, współpracownicy) jest niska.

    Popołudnie

    W okolicach godziny 12:00 poziom koncentracji może osiągnąć lokalne maksimum. Do tej pory wszystkie najważniejsze rzeczy powinny być już zrobione. Warto rozważyć w tych okolicach spokojny obiad (najlepiej w rodzinnym gronie). Od tej pory poziom koncentracji będzie spadał, bo organizm będzie zużywał energię na trawienie dużego posiłku. Ok. 15:00 poziom koncentracji spada zwykle do niskiej wartości. Sprawdza się to w moim przypadku, bo właśnie ok. 15:00-16:00 mam już dość! Potrzebuję dłuższej przerwy żeby mi głowy nie rozsadziło :)

    Wieczór

    Dalej już nie będę omawiał, bo wydaje mi się, że poziom koncentracji wieczorem lub późnym wieczorem zależy w dużej mierze od chronotypu: skowronek/sowa. Osobiście utrzymuję wysoki poziom energii (ale już nie koncentracji) do północy. Rano ciężko mnie dobudzić. Żona ma odwrotnie (skowronek).

    Jeśli nie musisz, absolutnie nie polecam obstawiania zakładów po północy. Maksymalny kryzys jest ok. godziny 02:00-03:00 w nocy. Jeśli śpimy, to mamy wtedy zwykle najgłębszy sen. W przypadku gdy obstawiasz piłkę nożną w Ameryce Południowej  czy Australii, gracze zakładów stamtąd mają środek dnia. Jak myślisz kto będzie lepiej skoncentrowany i będzie podejmował lepsze decyzje? Graj wtedy gdy warunki Ci sprzyjają!

    Cykle dobowe

    Znam wielu graczy, którzy rozregulowują swój cykl dobowy z powodu zakładów. Gdy nadchodzi Australian Open (tenis ziemny), zarywają nocki, a w dzień chodzą jak zombie :) Niektórym udaje się to przekuć na pieniądze, ale z efektywnym zarabianiem pieniędzy i zdrowym trybem życia ma to wiele wspólnego. Zwłaszcza, że różnice w transmisjach telewizyjnych między Europą a Australią są ogromne!

    Dobrze by było gdybyś nauczył się obserwować swój organizm i zaobserwował o jakiej porze dnia Ci się najlepiej pracuje. Wykorzystaj to na swoją korzyść i czas obstawiania zakładów dostosuj do swojego organizmu, a nie organizm do zakładów. Przecież obstawiać możesz 24h na dobę :) Zsynchronizuj to z kalendarzem wydarzeń sportowych. Wiem, że nie zawsze jest to możliwe, ale przynajmniej weź to pod uwagę :)

    3. Optymalna długość sesji

    dlugosc-sesji-200.jpg Nie siedź za długo,
    ShutterStock

    Im dłużej siedzimy przy komputerze, tym poziom naszej koncentracji spada. Włączając komputer powinniśmy być pełni chęci do działania. Z czasem umiejętność skupienia uwagi maleje, co oczywiście niekorzystnie wpływa na jakość wykonywanych działań. A w bukmacherce mały błąd może sporo kosztować!

    Początkowo pracowałem na sesjach długości 8 godzin. Zauważyłem jednak, że w ciągu ostatnich 2 godzin poziom mojej koncentracji był dramatycznie niski. Skróciłem zatem długość sesji do 6h i uważam, że jest on zadowalający, przy założeniu, że będziesz robił odpowiednie 5-10 minutowe przerwy co godzinę.[3]

    6-godzinna sesja pozwala na 3 mecze piłki nożnej na żywo pod rząd (przerwy w grze wykorzystać na odejście od komputera), 2-3 mecze tenisa ziemnego, 2-3 mecze koszykówki itd. To wystarczająco do godziwej "dniówki". Gracze, którzy obstawiają głównie zakłady przedmeczowe, mogą rozbić sesję na 4 godziny rano i 2-4 godziny wieczorem.

    Oczywiście są i tacy, którzy nie pracują sesjami. Podchodzą do komputera zawsze, gdy otrzymają powiadomienie o typie. W ten sposób są w pracy 16 albo nawet 24 godziny na dobę. To powoduje, że żyją w ciągłym napięciu, co bardzo niszczy zdrowie z powodu stresu.

    Z mojego doświadczenia wynika, że optymalny czas jednej sesji to 4-6 godzin.

    Od poziomu twojej koncentracji zależy jakość Twoich decyzji, a od nich wysokość Twoich zarobków. O tym czy ograsz bukmachera nie decyduje ilość czasu jaki poświęcisz na obstawianie. Liczy się przede wszystkim jakość zakładów.

    4. Flow

    flow-200.jpg Maksymalne obroty,
    ShutterStock

    Często jest tak, że siadasz do zakładów i wciągasz się bez reszty. Jeśli wszedłeś na wysokie obroty koncentracji i dobrze Ci idzie, osiągnąłeś tzw. flow. Jest to stan całkowitego skupienia. Nie powinieneś przerywać wtedy pracy, bo minęła godzina i przyszedł czas na przerwę. Poczekaj do momentu, gdy Twoja koncentracja opadnie lub zakończysz pewien etap i dopiero wtedy oderwij się na chwilę.

    Jeśli nie zadbasz o warunki, w których pracujesz, może się okazać, że osoby trzecie (współpracownicy, żona, dzieci, pies) będą Cię rozpraszały. Sama świadomość, że coś Ci może przeszkodzić w skupieniu już Cię będzie rozpraszać! :) Zorganizuj sobie pracę tak, by Twoja koncentracja na tym nie ucierpiała.

    5. Zdrowie a koncentracja

    problemy-200.jpg Problemy, ShutterStock

    Nie da się ukryć, że takie czynniki jak problemy w rodzinie, choroba dziecka czy śmierć kogoś bliskiego nie pozwalają odpowiednio mocno się skoncentrować. Myśli będą błądzić, a podejmowane decyzje nie będą optymalne, a często błędne.

    Trudna sytuacja finansowa też nie wpływa korzystnie na odpowiedni poziom koncentracji. Chęć odegrania się lub szybkiego dorobienia się na zakładach jest często przysłowiowym gwoździem do trumny. Konieczność nagłej wygranej i szybkiego zasilenia domowego portfela uniemożliwiają skuteczną grę w zakładach sportowych. Grający nie koncentruje się na tym, co jest najistotniejsze, czyli na obiektywnym analizowaniu sytuacji. Jego gra jest podporządkowana chęci szybkiego zysku, co kończy się kolejnymi przegranymi kuponami. Dlatego chęć odegrania się jest jedną z głównych przyczyn porażek graczy.

    Stan zdrowia także jest mocno związany z pojęciem koncentracji. Jeśli jesteśmy zdrowi, wtedy o wiele łatwiej będzie nam dłużej skupić się na danej czynności z efektywnym skutkiem. W przypadku choroby - czy też złego samopoczucia - nasza umiejętność właściwego skupienia będzie się dużo szybciej wyczerpywała.

    Warto tutaj nawiązać do niektórych leków, które wpływają na obniżenie koncentracji. Jeśli już musimy któryś zażyć, najpierw powinniśmy przeczytać dołączoną ulotkę, na której będzie informacja o możliwych skutkach niepożądanych. W przypadku, gdy dany medykament takowe powoduje warto odpuścić grę i rozpocząć ją dopiero po wyleczeniu objawów!

    Złe zdrowie jest często wynikiem zaburzenia równowagi między pracą a odpoczynkiem. Nie zapominaj o tym drugim.

    Jest także część graczy, którzy obstawiają zakłady pod wpływem alkoholu lub po alkoholu - na kacu. Nie trzeba być geniuszem żeby domyślić się jak to wpływa na poziom koncentracji i wyniki finansowe :)

    Piłeś? Nie obstawiaj! ;)

    6. Wpływ diety na koncentrację

    Prawidłowa dieta ma również wpływ na poziom koncentracji. Wiele słyszy się o zdrowym odżywianiu, ale czy to na pewno ma jakieś zastosowanie dla gracza zakładów???

    Przy siedzącym trybie życia/pracy na pewno warto pamiętać o owocach i warzywach. Skoczyć do kuchni po kromkę z ziarnami zbóż, potem "popchnąć" bananem czy jabłkiem w przerwie meczu czy wyrwać lodówce jogurt owocowy.

    Jeśli chcesz poprawić swoją koncentrację na krótko, kawa czy herbata wystarczy. Niektórzy lubują się jeszcze w napojach kofeinowych czy izotonicznych.
    Jeśli jednak chcesz skupić się na dłużej i zdrowiej, najlepszym rozwiązaniem będzie zimna woda przefiltrowana lub mineralna. Żadne napoje gazowane! (chyba że chcesz bezwartościowo przytyć)

    Na zdrowych serwisach[4] możemy przeczytać o podnoszeniu koncentracji poprzez spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 (tłuste ryby: łosoś, makrela, śledź; olej rzepakowy) czy lecytyny (żółtka jaj, wątróbka, orzeszki ziemne). Radzę sobie świetnie bez nich :) Moim zdaniem wystarczy wystarczająco różnorodna dieta, by nie zabrakło potrzebnych witamin/minerałów.

    fast-food-200.jpg Siedzący tryb życia,
    ShutterStock

    Kilka słów jeszcze o niezdrowych fast foodach. Czasem nie ma wyjścia i coś trzeba zjeść. Może jednak warto zamiast hamburgera zamówić bułkę z jajkiem i wędliną lub zjeść drożdżówki? Warzywa w kanapkach lepiej Ci zrobią niż mięso wymoczone w tłuszczu. A jak się najesz za bardzo, to raczej nie będzie Ci się chciało pracować, bo poczujesz się senny ;)

    Regularne posiłki są wskazane. Wielu specjalistów zaleca pięć posiłków w ciągu doby o tych samych porach. Dzięki temu żołądek nie będzie Ci płatał figli (Hej! Zapomniałeś o mnie!) i pozwoli Ci się skupić na pracy. Ostatni posiłek powinno się spożyć na 2-3h przed pójściem spać, aby układ trawienny nie musiał pracować w czasie snu. W przeciwnym wypadku wstaniesz rano zmęczony. Mi pomaga zasnąć szklanka zimnej wody lub mleka przed snem.

    Niektórzy na poprawę koncentracji chwalą sobie medytację. Pewnie teraz się uśmiechasz, bo w naszej kulturze nie jest to popularne.

    Medytacji przypisuje się szereg pozytywnych właściwości. Poza podniesieniem poziomu koncentracji zmniejsza też tętno, rozluźnia mięśnie, poprawia odporność organizmu, zapobiega gromadzenia się napięcia wywołanego stresem, poprawia pracę narządów wewnętrznych, redukuje poziom stresu czy pomaga ciału się regenerować.

    7. Technika pomarańczy - podniesienie koncentracji

    Przed czytaniem książek (dla lepszego zrozumienia tekstu) stosuję „Technikę Pomarańczy”, którą przedstawia poniższy filmik:

    0:00 - 1:10 Wstęp
    1:11 - 2:38 Przedstawienie osoby Rona Daviesa
    2:39 - 4:50 Wprowadzenie do jego techniki, zwanej „Techniką Pomarańczy”
    4:51 - 7:22 Opis techniki
    7:23 - 8:15 Sprawdź, czy ta technika działa!
    8:16 - 8:59 Zakończenie

    Technika pomarańczy składa się z 4 kroków:

    1. Wyobraź sobie, że trzymasz w dłoni soczystą, dużą pomarańczę.
    2. Połóż wyobrażoną pomarańczę w górnej części tyłu głowy.
    3. Zamknij oczy i skup się na niej. Idealnie byłoby gdybyś poczuł zapach pomarańczy i zobaczył ją jakbyś patrzył na siebie z tyłu.
    4. Powoli otwórz oczy.

    Gdy to przeczytałem pierwszy raz, pomyślałem że to kompletnie idiotyczne! :)
    Jednak odkąd wypróbowałem, stosuję ją zawsze, gdy nie czuję się w pełni skoncentrowany.

    8. Podsumowanie

    Jeśli chcesz skutecznie walczyć z bukmacherem i stopniowo powiększać swoje zyski, nie możesz zapomnieć o odpowiednim poziomie koncentracji.

    Oto moje wskazówki dla graczy zakładów bukmacherskich:

    1. Zaczynaj dzień jak milioner: gimnastyka, śniadanie, książka. Unikaj rozpraszaczy i złodziei czasu.
    2. Poznaj swój zegar biologiczny i pracuj zgodnie z nim.
    3. Zadbaj o higienę pracy: sesje po max. 6h + przerwy 5-10min co godzinę + zadbane stanowisko.
    4. Przeczekaj gorsze momenty, gdy nie czujesz się dobrze skoncentrowany. Nie graj na siłę!
    5. Odżywiaj się zdrowo, regularnie i pij dużo wody.
    6. Prowadź aktywny tryb życia.

    Jeśli zastosujesz te wskazówki, efekty Cię zaskoczą, nie tylko w dziedzinie zakładów ;)

    Literatura

    [1] Koncentracja - Wikipedia

    [2] Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

    [3] Prawo pracy: praca z komputerem - 5 minut przerwy

    [4] Co jeść by mieć lepszą pamięć i koncentrację

    Zobacz też:
    Stres
    Motywacja
    Uzależnienie od hazardu

    Ostatnia aktualizacja: 12.01.2016

    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 5/5
    Głosów: 1
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.


    Tagi:koncentracja  motywacja  psychologia 
     


    Nie jesteś zalogowany.
    ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.

    Captcha


    Komentarze (7)



    • (36)
      21-05-2015 20:19 (czw)

      Świetny artykuł, dosłownie kilka dni temu rozmawiałem o tym samym z kolegą, że wieczorem jestem bardziej aktywny do działa i mam więcej chęci niż w typowo godzinach popołudniowych. Najgorze jest chyba między 13-16.

      A i również staram się pić mleko przedn snem! To działa!


      166 149 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (6)
      20-05-2015 17:41 (śr)

      koncentracja jest potrzebna do gry LIVE;

      polecam do koncentracji dobrą muzykę, ale bez słów !


      154 160 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (7)
      20-05-2015 01:09 (śr)

      Świetny pomysł na artykuł!! Ciekawe informacje zebrane w jednym miejscu. Dobrze było sobie przypomniec o paru rzeczach a także dowiedziec sie o nowych. Moim zdaniem obowiązkowa lektura do której nalezy regularnie powracac ;)  ...Niektóre kluczowe informacje po prostu z czasem uciekają z głowy ;) 


      148 154 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (1)
      19-05-2015 22:17 (wt)

      Jak widzę , próbuje Pan uruchomić szare komórki u graczy. To syzyfowa praca, głupota tak łatwo nie ustępuje. Nie zmieni to żelaznego prawa zarabiania pieniędzy: "3% ludzi zarabia 97% pieniędzy, które są do zarobienia" Temu prawu podlega również gra z bukmacherem. Większość graczy nie potrafi oszacować prawdopodobienstwa  zdarzenia, a już wogóle nie orientuja się co się dzieje za kulisami, jak są manipulowani. Ja zajmuję się zakładami piłkarskimi od ponad 50 lat, jeżeli moje uwagi mogą coś pomóc to proszę przeczytać. Czy Pan wie, jakie było główne zmartwienie pierwszych totkowiczów? Czy będą płacić za 10, 11 i 12 i ile? Wytypowanie 10 nie stwarzało problemu, tylko ze najczęściej nie płacili. Co się zmieniło w polskiej piłce? Wtedy Polska była wyzej w rankingu niż teraz. Przypomina Pan sobie, że kilka lat temu TV nie transmitowała mistrzostw świata z udziałem polskie drużyny. Biedna TV nie miała 10 mln $. Wkrótce potem ta sama TV wykłada ponad 300 mln zL, za prawo do transmisji polskiej ligi. Czy może Pan powiedzieć skąd te pieniądze? Podobnie TV brytyjska wydaje 5 MLD  funtow.  Jaka liga takie pieniądze. Czy wyobraża Pan sobie co można zrobić za taką kasę?  Albo przypadek po aferze z ustawianiem meczy. Polskie mecze nie uwzględniał żaden bukmacher. Jaki powód?

       

      Odpowiedzi: 1
      132 149 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • anonim IP: 83.2.***.**
      18-05-2015 21:47 (pon)

      Super artykuł ale tylko dla cierpliwych graczy


      151 158 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • anonim IP: 109.173.***.**
      18-05-2015 18:57 (pon)

      Mega fajny artykuł ;) tylko te minerały... :D


      154 156 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    Logowanie

    W celu zalogowania się na swoje konto, wypełnij poniższy formularz. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta - zarejestruj się.



    zamknij ×
    Popover Starter

    Jednorazowa oferta

    Jeżeli chcesz:

    Oferuję Ci ZA DARMO 31 minut nagrania video.


     Zgadzam się z Polityką Prywatności
    Top