ARTYKUŁ

    Ustawa hazardowa 2016

    ocena SureBety.pl
    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 4,33/5
    Głosów: 3
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.

    Bardzo długo przyszło nam czekać na poprawę wadliwej ustawy hazardowej z 2009 roku. Nowy projekt ustawy powinien wejść w 2016 roku i opiera się na nowoczesnym modelu duńskim, który dobrze sprawdza się już w innych krajach. Zobacz co zmieni się z punktu widzenia gracza zakładów bukmacherskich!

    1. Kiedy wejdzie nowa ustawa hazardowa?
    2. Wstępny projekt ustawy hazardowej
    3. Jakie podatki zapłacą gracze?
    4. Zmiany dla amatorów zakładów
    5. Zmiany dla graczy zawodowych
    6. Zmiany dla graczy surebetów
    7. Kontrola finansowa graczy
    8. Polski sport odzyska sponsorów
    9. Bukmacherzy zapłacą 20% od zysku brutto
    10. Bukmacherzy naziemni
    11. Nowi legalni bukmacherzy w ciągu roku?
    12. Hazard tylko dla pełnoletnich
    13. Alternatywne projekty ustawy hazardowej
    14. Poker, kasyno i bingo
    15. Uzasadnienie nowelizacji ustawy hazardowej

    1. Kiedy wejdzie nowa ustawa hazardowa?

    1.1 Sytuacja polityczna

    Projekt zmian patologicznej ustawy hazardowej z 2009 roku jest już opracowywany od przełomu 2014/2015 roku. Wówczas sytuacja polityczna nie pozwalała, aby wprowadzić go do Sejmu. Bez sensu jest się kopać z koniem (PiS z rządzącą wówczas PO). W polityce trzeba działać strategicznie.

    Rządy PO osiągnęły swoje cele - wylobbowały zagranicznych bukmacherów kosztem krajowych bukmacherów stacjonarnych. Pan Jacek Kapica dzielnie walczył z legalnie działającymi firmami hazardowymi i fenomenalnie zastraszał nieświadomych graczy.

    Te polityczne decyzje wygenerowały ogromny koszt dla polskiej gospodarki! Stracił na tym Skarb Państwa, polskie kluby sportowe, bukmacherzy stacjonarni (zakaz sponsorowania) i branże połączone ze sportem. Polska branża hazardowa została sparaliżowana w latach 2010-2015, przenosząc się do szarej strefy i dając ogromną przewagę w rozwoju zagranicznym podmiotom. Nie zdziwię się, jeśli te podmioty będą teraz wykupywały obecnych bukmacherów stacjonarnych.

    1.2 Konieczność nowelizacji ustawy

    Po objęciu w październiku 2015 nowych rządów przez PiS, sytuacja polityczna dojrzała do wprowadzenia zmian. Z uwagi na większość w Sejmie nie jest pytaniem czy zmiany wejdą, ale kiedy wejdą i w jakiej formie?

    Pierwsze wzmianki o konieczności regulacji branży hazardowej pojawiły się w mediach około 15 stycznia 2016 roku. PiS-owi nie opłaca się wprowadzić ustawy z dnia na dzień, mimo iż jest już w większości gotowa. Najpierw nagłaśniają sprawę medialnie, by przygotować "ciemny lud" do zmian. Pokażą PO w negatywnym świetle. Wypunktują ile złego zrobił poprzedni rząd, a gdy ludzie zaczną skandować "chcemy zmian!", wtedy rząd PiS-u wspaniałomyślnie oświadczy, że ma rozwiązanie problemu! Tak się robi politykę - dobro obywateli jest na drugim planie. PiS musi działać strategicznie, by utrzymać się u władzy.

    Wyraźnie widać, że PiS nie chce się spieszyć ze zmianami. Chce przygotować grunt tak żeby opozycja nie storpetowała ich zamiarów. Stąd zapewne komunikat Ministerstwa Finansów, który ma zrobić zasłonę dymną:

    MF nie pracuje nad zmianami w ustawie hazardowej

    W nawiązaniu do medialnych doniesień Ministerstwo Finansów informuje, że nie pracuje obecnie nad zmianami w zapisach ustawy hazardowej. Prowadzone są natomiast prace nad strategią naprawy dochodów podatkowych, w tym analizy odnoszące się do uregulowań dotyczących gier hazardowych.

    Wielu nabrało się na ten tekst, skupiając się wyłącznie na pierwszym zdaniu! Co jednak wynika z tego komunikatu?

    Z drugiego zdania widać, że MF chce poprawić wpływy z podatków dochodowych. A jak? M.in. poprzez regulacje dotyczące gier hazardowych. Czy to nie oznacza, że trzeba zmienić ustawę hazardową? Ano właśnie to oznacza! MF może i nie zajmie się bezpośrednio zmianą ustawy hazardowej, ale nie robią nic innego, tylko pracują nad jej pośrednimi zmianami! Sęk w tym, żeby podać tak komunikat, żeby sugerował zupełnie coś innego. "Ciemny lud" to kupi i będzie można kontynuować medialne nagłośnienie sprawy.

    27 stycznia 2016 z mównicy sejmowej, poseł PiS - Wiesław Jańczyk - mówi otwarcie, że "w ocenie PiS nadszedł już czas, by uregulować rynek gier hazardowych w sieci" /Rzeczpospolita/.

    2. Wstępny projekt ustawy hazardowej

    Nowy projekt ustawy hazardowej jest na razie propozycją, jednakże widać już główne założenia. Zgodnie z oczekiwaniami graczy i ekspertów z branży hazardowej, projekt był wzorowany na modelu duńskim, który polecaliśmy w grudniu 2014 na łamach SureBety.pl w skutkach ustawy hazardowej. Jest to moim zdaniem bardzo dobry ruch, który zmniejszy szarą strefę, zapewni przychody Skarbowi Państwa i umożliwi graczom uzyskiwanie legalnych przychodów z hazardu.

    Polska jest jednym z ostatnich krajów, gdzie hazard nie został zalegalizowany należycie. Cieszę się niezmiernie z pozytywnych zmian jakie są planowane. Omówię opublikowany projekt pod kątem zakładów bukmacherskich.

    3. Jakie podatki zapłacą gracze?

    3.1 Podatek 0% od stawki

    W latach 2010-2015 obowiązywał w Polsce podatek od każdego zawartego kuponu w wysokości 12% stawki. W momencie zawarcia zakładu przez gracza bukmacher pobierał z góry kwotę na pokrycie obowiązku podatkowego. Czyli klient chcąc zagrać za 100 PLN, mógł zagrać tylko za 88 PLN, bo 12 PLN od razu zabierało państwo.

    Nowa ustawa znosi ten podatek! Podatek od kuponu będzie równy 0% stawki. Oznacza to, że po wejściu projektu w życie, wszystkie kursy bukmacherów naziemnych i internetowych będą miały taką wartość jak w rzeczywistej ofercie! Jak postawisz 100 PLN po kursie 2,0 to wygrana będzie 200 PLN, a nie 176 PLN.

    Ta forma stawki jest korzystna także dla giełd zakładów (typu betfair), bo przy niezerowym podatku od kuponu nie miałyby one w Polsce racji bytu.

    3.2 Czy będzie podatek dochodowy 19%?

    Z debaty Na celowniku wnioskuję ze słów rzeczniczki prasowej EGBA Joanny Dzios (wypowiedź od 17:14 do 18:20), że podatek zostanie zdjęty z klientów i przeniesiony na operatorów hazardowych. Z tego by wynikało, że gracze nie musieliby się rozliczać z zakładów. Co jednak w przypadku graczy, dla których zakłady sportowe byłyby źródłem utrzymania?

    W latach 2010-2015 jeśli gracz wygrał kwotę powyżej 2280 PLN, to od wartości wygranej był naliczany podatek dochodowy w wysokości 10% od całej wygranej kwoty (nie tylko od zysku)! W nowym projekcie ustawy nie ma zapisu o podatku dochodowym ani o wielkości kwoty, powyżej której miałby być stosowany.

    Obowiązek odprowadzania podatków ciążył do tej pory na bukmacherach, więc były one automatycznie odliczane od wartości wygranej każdego kuponu. Gracz nie musiał sobie zawracać głowy tym podatkiem. Jak będzie teraz?

    Gdyby gracze jednak musieliby płacić podatki, rozważam 2 scenariusze:

    1. Pierwszą opcją jaka moim zdaniem może zostać zaproponowana, to że obowiązek rozliczania podatku dochodowego będzie ciążył na bukmacherach, jak to miało miejsce do tej pory. Ponieważ bukmacherzy nie wymieniają się informacjami między sobą, trzeba by rozliczać podatek dochodowy dla każdego bukmachera z osobna.

    Na przykład jeśli Kowalski w roku 2017 wpłacił do STS 10.000 PLN, a wypłacił 11.000 PLN, zaś do eFortuny wpłacił 5.000 PLN i wypłacił 3.000 PLN to podatek 19% zostanie mu naliczony tylko w STS od kwoty 1.000 PLN, gdzie uzyskał zysk. Wyobrażam sobie to tak, że gdy Kowalski poprosi o wypłatę 11.000 PLN, to STS wypłaci mu 10.810 PLN, a 190 PLN odprowadzi za niego 190 PLN do Urzędu Skarbowego. Podatek dochodowy będzie się pojawiał przy wypłatach nadwyżek i będzie uszczuplał wypłacaną kwotę.

    2. Drugą opcją jaka jest możliwa moim zdaniem, to że gracze będą rozliczali się w rocznym PIT w pozycji "Inne źródła przychodów niewymienione w wierszach 1-4". Jeśli zatem Kowalski wpłaciłby w sumie 10.000 PLN do wszystkich bukmacherów, a wypłacił z wszystkich bukmacherów 11.000 PLN w roku rozliczeniowym (rok 2016 byłby rozliczany do kwietnia 2017 roku), to musiałby zapłacić 19%[2] od różnicy (stawka 19% bo zakłady są przychodem od kapitałów pieniężnych), czyli od 1.000 PLN. Jeśli wypłaciłby mniej niż wpłacił, nie musiałby płacić podatku dochodowego 19%.

    Widać jednak, że to rozwiązanie ma mocną wadę - wielu Kowalskich nie będzie pamiętało, aby rozliczyć zakłady bukmacherskie! Będzie to pewnie ze szkodą dla wielu obywateli, którzy nie będą potrafili się rozliczyć. Ten scenariusz uważam więc za mało prawdopodobny.

    Negatywną stroną pierwszego rozwiązania jest na pewno niesprawiedliwy sposób naliczania podatku dochodowego. Z punktu widzenia gracza może się okazać, że u jednego bukmachera wygrał, a u drugiego stracił podobną kwotę i wyszedł na zero. Mimo to w pierwszym scenariuszu musiałby zapłacić podatek dochodowy od ogranego bukmachera i przez to miałby stratę. Z tego powodu wydaje mi się, że ten scenariusz powinien zostać odrzucony.

    Drugi scenariusz jest dosyć skomplikowany.

    4. Zmiany dla amatorów zakładów

    Ci którzy obecnie grają u bukmacherów naziemnych, poczują bardzo wymiernie, że oferta bukmachera będzie bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek, z powodu 0% podatku od stawki.

    Amatorzy którzy grają u bukmacherów internetowych, zyskają możliwość obstawiania zakładów u obecnych bukmacherów naziemnych. Bukmacherzy internetowi, którzy wykupią licencję na polskim rynku, zyskają bardzo na wiarygodności w obliczu polskich graczy.

    W przypadku sporu o wypłatę wygranej, będzie można wnieść sprawę do polskiego sądu, by dochodzić swoich praw. Ewentualnie będzie ustanowiona jakaś polska komisja hazardowa, która będzie rozpatrywała takie skargi - mam nadzieję, że jej pracownicy będą dobrze znali standardy panujące w branży bukmacherskiej. Bo trzeba powiedzieć, że w Internecie nie każdy bukmacher jest uczciwy, a dochodzenie swoich praw bywało często trudne lub wręcz niemożliwe. Wszyscy bukmacherzy na polskiej licencji będą musieli działać uczciwie.

    5. Zmiany dla graczy zawodowych

    5.1 Legalny przychód

    W Art.20. podtrzymany został zapis o możliwości otrzymania imiennego zaświadczenie o wygranej od podmiotu urządzającego gry hazardowe, z czego trzeba korzystać, by móc potem wykazać legalność zdobytych środków pieniężnych. W szczególności (Art.20.5) podmioty hazardowe są zobowiązane do prowadzenia ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych, których wartość wynosi co najmniej 20.000 zł za ostatnie 5-6 lat.

    Dla graczy zawodowych oznacza to oczywiście, że będą mogli wreszcie bez kombinowania kupić auto, mieszkanie, a nawet wybudować dom, pod warunkiem, że zachowają zaświadczenia o wygranych by udokumentować, że pieniądze pochodzą z legalnych wygranych pieniężnych i że zapłacono od nich podatek dochodowy.

    Zawodowi gracze będą wreszcie traktowani jak ludzie, a nie degeneraci społeczni. Będą mogli prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i wliczać sobie w koszty zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, biura. Będą mogli kupić samochód na firmę i wliczać paliwo jako koszt. Będą mogli wreszcie żyć jak przedsiębiorcy. Polecam wpisać szerszy zakres działalności niż same zakłady.

    5.2 Gorsza oferta kursowa

    Złą wiadomością będzie na pewno fakt, że najlepszy bukmacher dla profesjonalnych graczy - Pinnacle Sports - prawdopodobnie nie wykupi licencji w Polsce. Pinnacle Sports nie wszedł na duński rynek[5], wycofał się z UK, więc podejrzewam, że i w przypadku Polski postąpią podobnie, zwłaszcza, że domena *.pl nie jest przez nich przejęta, a jest wymagana do licencji.

    Kontaktowałem się z nimi w tej sprawie i na razie tyle odpowiedzieli:

    I’ll have to see what our legal council says, doesn’t sound good though.

    Kluczową kwestią dla graczy zawodowych będzie zapewne sposób wykluczenia bukmacherów bez licencji. Z uwagi na to, że bukmacherzy azjatyccy/amerykańscy nie mają licencji w UE, zablokują rejestracje z Polski moim zdaniem, jeśli nie zdecydują się na zakup polskiej licencji.

    Moim zdaniem zostanie wystarczająco wielu wartościowych bukmacherów + giełda betfair, co umożliwi graczom profesjonalnym osiąganie zadowalająco wysokich przychodów.

    5.3 Łatwiejszy dostęp do multikont

    Ciężar aktywności graczy zawodowych przeniesie się na giełdę zakładów i do soft-buków (bo będzie łatwiej o multikonta).

    Poza betfair niestety chyba żadna inna giełda nie wejdzie na polski rynek. Chciałbym aby zrobił to matchbook, ale nie wiem czy jest w stanie udźwignąć to finansowo (nie chodzi o koszt licencji, ale o zatrudnienie całego zespołu na rynek polski).

    5.4 Gracze zawodowi zawsze sobie poradzą

    Należę do grona zawodowych hazardzistów i wiem, że Ci którzy dotarli do tego poziomu, zawsze poradzą sobie w życiu. Jeśli nie w branży bukmacherskiej, to w innej.

    Obecni bukmacherzy internetowi znów będą mogli legalnie zatrudniać w Polsce compilerów. Jest to świetna okazja dla graczy zawodowych, by postarać się o pracę "w zawodzie". Zagraniczne spółki płacą dużo więcej niż obecni bukmacherzy stacjonarni.

    6. Zmiany dla graczy surebetów

    Większość surebetów jest na linii pomiędzy soft-bukmacherami (popularne marki, które wejdą do Polski typu Bet-at-home) a bukmacherami azjatyckimi (np. SBObet) i amerykańskimi (np. Pinnacle Sports). Po wejściu ustawy pewnie Azja/Ameryka wycofają się z Polski (blokując rejestracje) lub po prostu nie wykupią licencji (będzie można grać nielegalnie). Wiele surebetów można też złapać na linii soft-bukmacher kontra giełda zakładów i w konsekwencji trzeba będzie się pewnie ograniczyć do grania między soft-bukmacherami wzajemnie lub wspomagając się giełdą.

    Bonus-hunterzy będą mieli łatwiej o multikonta.

    Niektórzy gracze surebetów powinni zainteresować się bardziej tradingiem, jako zajęciem bardziej korzystnym finansowo, a który jest ostatnim etapem do opanowania na drodze do zawodowstwa.

    7. Kontrola finansowa graczy

    W rozdziale 2, art. 15d możemy przeczytać o wprowadzeniu pełnego wglądu w informacje finansowe gracza, które zbierają bukmacherzy pod kątem odprowadzania podatków od gier, zarówno od operatorów jak i graczy. Informacje mogą być udostępnione na żądanie US. Ma to na celu zapewnić większą ściągalność podatków z tytułu gier hazardowych, zarówno od bukmacherów jak i graczy.

    Rachunki płatnicze bukmacherów mogą być kontrolowane przez polski US.
    Skrill/NETeller także powinny być dopuszczone jako formy płatności, a transakcje na linii bukmacher↔portfel_internetowy będą monitorowane przez bukmacherów działających na polskiej licencji (art.15e).

    Dla gracza oznacza to tylko tyle, że Urząd Skarbowy będzie wiedział (na żądanie) ile gracz wpłacił i ile wypłacił oraz jakich metod płatności użył. Nic więcej!

    Możliwość kontrolowania finansów firm i osób działających w Polsce pod kątem odprowadzania podatków jest standardową procedurą US.

    8. Polski sport odzyska sponsorów

    W rozdziale 4 zmieniono zapis dotyczący reklamowania hazardu, co przywróci wreszcie strumień gotówki na polski rynek - bukmacherzy znów będą sponsorować polskie kluby!

    Nadal nie wolno reklamować hazardu (rozdział 4 art.29.1), ale można zostać sponsorem. Bukmacher będzie mógł zaprezentować swoją nazwę, logo lub inne oznaczenie określające go jako sponsora:

    Art.29.3. Dopuszcza się informowanie o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier hazardowych albo tę działalność łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub informowania o sponsorowaniu - wyłącznie przez prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora.

    Związki sportowe też skorzystają na nowej ustawie hazardowej:

    Art.31. 2. Podmiot posiadający lub ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych lub zmianę jego warunków, dotyczące wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, obowiązany jest przedstawić dowód zapłaty kwoty stanowiącej równowartość 10-krotności kwoty bazowej, o której mowa w art.70, na rzecz związku sportowego reprezentującego dyscyplinę sportu, której wyniki wykorzystywane są przez okres 12 miesięcy w zakładach, a w przypadku braku takiego związku - na rzecz Polskiego Związku Olimpijskiego.

    Z drugiej strony, zapis ten może ograniczyć ilość oferowanych przez bukmacherów dyscyplin sportowych w ofercie zakładów. Nie będzie moim zdaniem drastycznego ograniczenia oferty.

    9. Bukmacherzy zapłacą 20% od zysku brutto

    Według proponowanego projektu bukmacherzy internetowi oferujący zakłady na rywalizację ludzi zapłacą podatek 20% od zysku brutto.
    Bukmacherzy oferujący rywalizację zwierząt zapłacą 5%.
    Pozostali bukmacherzy (czyli bukmacherzy stacjonarni) zapłacą 30%.

    Rozumiem, że giełdy zakładów są traktowane jako bukmacher internetowy. Płatności bukmacherów mają być dokonywane miesięcznie.

    Art.73.4) Podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych wygranych.

    Art.74. Stawka podatku od gier wynosi dla:
    1) loterii fantowej i gry bingo fantowe oraz gry w pokera - 10%;
    2) loterii pieniężnej - 15%;
    3) gry liczbowej oraz urządzanych przez sieć Internet gry cylindrycznej, gry w karty z wyjątkiem gry w pokera, gry w kości, gry na automatach i zakładów wzajemnych - 20%;
    4) gry bingo pieniężne, gry telebingo, loterii autiotekstowej i gry na automacie w punktach gier na automatach - 25%;
    4a) gry na automacie w salonach gier na automatach i w kasynach gry oraz zakładów wzajemnych innych niż wymienione w pkt. 3 i 6 - 30%;
    5) gry cylindrycznej, gry w kości oraz gry w karty, z wyłączeniem pokera - 50%;
    6) zakładów wzajemnych na sportowe współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie - 5%.

    10. Bukmacherzy naziemni

    Obciążenie wyższym podatkiem bukmacherów naziemnych jest jednym z kilku celowych manewrów (obok kar za przyjmowanie zakładów od nieletnich i kwot zabezpieczenia finansowego o których będzie poniżej), który ma zniechęcić do prowadzenia punktów naziemnych.

    Prezes PiS - Jarosław Kaczyński - jest przeciwnikiem hazardu jako takiego i chciałby najlepiej żeby punkty naziemne w całości przeniosły się do Internetu.

    Przy tak skrojonym projekcie liczba punktów stacjonarnych będzie z roku na rok coraz mniejsza. Już teraz widzę redukcję tej liczby w stosunku do tego co było na przełomie 2014/15. Rośnie udział "młodszego pokolenia" zaznajomionego dobrze z nowymi technologiami, a z bukmacherów stacjonarnych korzystają raczej konserwatywne osoby "starszej daty".

    Nie ma powodu zatem by walczyć z tym trendem, bo i dla bukmacherów sklepy stacjonarne to ogromne koszty - utrzymanie jednej placówki kosztuje 10.000-20.000 PLN w zależności od lokalizacji i liczby zatrudnionych osób.

    Koncesje bukmacherów naziemnych zachowują ważność na starych zasadach, a zabezpieczenia finansowe nie muszą być uzupełniane (rozdział 12).

    11. Nowi legalni bukmacherzy w ciągu roku?

    11.1 Proces aplikacji bukmacherów

    W rozdziale 5 możesz przeczytać całą listę warunków, jakie muszą spełnić bukmacherzy by zdobyć licencję. Samo rozpatrzenie wniosku o regulamin bukmachera może zająć nawet 6 miesięcy od złożenia (art.60.4). Trzeba jeszcze wziąć poprawkę na to, że nowa ustawa musi być notyfikowana w Komisji Europejskiej.

    Nowi bukmacherzy będą zobowiązani do zrobienia zabezpieczenia finansowego (art. 63.1 i 63.2), które ma na celu pokrycie zobowiązan bukmachera wobec graczy w razie bankructwa. Pierwszeństwo zobowiązań ma oczywiście Urząd Skarbowy.

    Projekt przewiduje co najmniej 30-dniowe vacatio legis (okres między publikacją aktu prawnego a jego wejściem w życie).

    11.2 Którzy bukmacherzy wykupią licencję?

    Nie znamy jeszcze ostatecznego kształtu ustawy hazardowej. Mogę już jednak wysunąć bardzo mocne przypuszczenia którzy bukmacherzy wykupią polską licencję:

    • bet365 - pewniak, jeden z największych bukmacherów w Europie
    • Betano - wejdą bez dwóch zdań, mam potwierdzenie od bukmachera
    • bet-at-home - Polska jest dla nich ważnym rynkiem, pewnie zostanie sponsorem
    • BetClicExpekt - mają duży atut w postaci ambasadora Zbigniewa Bońka (prezes PZPN)
    • betfair - największa giełda zakładów na świecie
    • betsson, betsafe - są w Danii, do Polski wejdą prawie na pewno
    • bwin - są w Danii, raczej wejdą
    • ComeOn - raczej wejdą
    • Jetbull - są w Danii
    • Ladbrokes - przed 2010 rokiem byli na polskim rynku, do Danii nie weszli, czekają na ostateczny zarys ustawy
    • OddsRing - możliwe, że wejdą, zależy od ostatecznego kształtu ustawy
    • redbet - raczej tak, ale zależy od treści ustawy
    • Unibet - jest w Danii, pewnie zostanie dużym sponsorem
    • William Hill, Sportingbet - plotki głoszą, że WH, który wycofał się z polskiego rynku w 2015 roku, wykupi którąś z naziemnych sieci bukmacherów stacjonarnych, pewnie zostaną dużym sponsorem

    Na rynek polski moim zdaniem NIE wejdą:

    • 10bet - nie wiadomo jeszcze, w Danii ich nie ma
    • 5Dimes - bukmacher słynący z oferty amerykańskich sportów
    • 888sport - Polacy ich raczej nie obchodzą, głównie rynek UK
    • betgun - bukmacher, który od lat stoi z rozwojem w miejscu
    • Pinnacle Sports - amerykański bukmacher, który nie wszedł do Danii, a dla którego Polacy są ważnym rynkiem
    • SBObet - bukmacher azjatycki dla profesjonalistów
    • Tipico - są w Danii, ale Polska nie jest dla nich ważnym rynkiem
    • Tonybet - są w Danii, blokowali Polaków i mocno ich limitowali na wejściu, więc raczej nas nie chcą
    • winmasters - tną koszty na polski rynek, raczej nie wejdą

    11.3 Bukmacherzy bez licencji

    W artykule 29a pkt 1 i 2 w rozdziale 4 zabrania się organizowania, jak i uczestnictwa w grach hazardowych bez zezwolenia za co grozi kara 100% przychodu bukmachera lub 100% uzyskanej wygranej gracza (rozdział 10).

    Zabieg blokowania stron internetowych bukmacherów bez wykupionej licencji wydaje mi się zupełnie zbędny. Z Danii czy Wielkiej Brytanii bukmacherzy bez licencji po prostu się wycofali, uzasadniając to graczom względami prawnymi. Ewentualne blokowanie stron można łatwo obejść prostymi programami niemieckimi.

    12. Hazard tylko dla pełnoletnich

    W rozdziale 4 projekt ustawy podkreśla wymóg ukończenia 18 lat, by w ogóle móc wejść do ośrodków gier czy punktów przyjmowania zakładów wzajemnych.

    Za dopuszczenie do gry hazardowej osoby nieletniej, ustawodawca proponuje bardzo surową karę w wysokości 1.000.000 zł od każdego dowiedzionego przypadku (rozdział 10). Jest to za duża kwota moim zdaniem, zwłaszcza że nie można się od niej odwołać, co daje bardzo duże pole do nadużyć ze strony dyrektora izby skarbowej danego obszaru.

    Ciekaw jestem jak zostaną skorygowane umowy bukmacherów stacjonarnych - czy odpowiedzialność będzie ponosił właściciel lokalu, który jest franczyzobiorcą bukmachera i podpisuje z nim umowę, pracownik ów lokalu czy może bukmacher udzielający franczyzy? Najbardziej logicznym byłoby obciążenie pracownika. Tylko którzy pracownicy zgodzą się na tak wielką odpowiedzialność? Rozumiem, że jeśli młodociany klient oszuka pracownika przedstawiając mu fałszywy dowód osobisty, to konsekwencje nie zostaną wyciągnięte. Projekt ustawy nie precyzuje co jest dowodem a co nie.

    13. Alternatywne projekty ustawy hazardowej

    13.1 Polska ustawa hazardowa jest DOBRA

    Bardzo spodobał mi się jeden z anonimowych komentarzy, który jest bardzo dojrzały i świetnie podsumowuje sytuację:

    Gdyby ustawa weszła w kształcie takim jaki proponowany jest powyżej to byłaby to ustawa DOBRA. Dobra dla budżetu, dobra dla bukmacherów, dobra dla polskiego sporu, dobra dla przeciętnego gracza. Czy byłaby dobra dla zawodowców? Nie - dla zawodowców byłaby fatalna. Ale ujawnię wam pewną wielką tajemnicę - ŻADNA ustawa nie może być dobra dla zawodowców. Z wiadomych względów. Ale ilu jest takich profesjonalnych graczy w Polsce? 500? 1000? Nie więcej. Czemu ktoś miałby przejmować się widzimiesiem tak niewielkiej grupy? Cała Europa idzie w kierunku lokalnej regulacji hazardu i prób czerpania zysku bezpośrednio do własnego lokalnego budżetu. Nas też to czeka - prędzej czy później.

    A skoro nauczyliście się ogrywać bukmacherów, co jest sztuką bardzo, a wręcz bardzo bardzo trudną, to może poradzicie sobie też w innych dziedzinach życia albo po prostu będziecie dojeżdżać do pracy do Czech. Ale nie jęczcie spazmatycznie jak 2-letnie dziecko, bo wygląda to żenująco i fatalnie wpływa na wizerunek ludzi, którzy powinni cechować się dobrze wyrobionym analitycznym myśleniem i spokojnym podejściem do rzeczywistości. Szczególnie, że póki co nic w zasadzie nie wiadomo i rozmawiamy o jakichś spekulacjach o enigmatycznym pochodzeniu.

    Zgadzam się z autorem - ustawa jest dobra. Nasi kochani politycy mogli wymyślić coś znacznie gorszego. Nieświadomość jak wygląda ustawa hazardowa w innych krajach jest zapewne powodem do tak dużego niezadowolenia, którzy niektórzy prezentują w komentarzach.

    13.2 Regulacje hazardowe w Unii Europejskiej

    Hazard w Polsce jest źle uregulowany. Trzeba to naprawić i jest to tylko kwestią czasu. Nie ma więc co płakać, że kiedyś było lepiej. Zmiany są konieczne i w końcu możliwe do przeprowadzenia. Jak sobie poradziły z hazardem inne kraje?

    Politycy mogli przyjąć np. model Francji, gdzie podatek od obrotu uderza w jakość świadczonych usług. Wtedy żaden zawodowy gracz nie dałby rady zarabiać na zakładach legalnie. Nie osiągnięto dobrego rozwiązania dla wszystkich zainteresowanych stron.

    Moglibyśmy też trafić na jeszcze gorszy model włoski, gdzie gracze płacą 2-11% od każdego zakładu, a bukmacherzy 20% od przychodu brutto. W dobrym modelu duńskim płacą tylko bukmacherzy 20%, a gracze już nie, dzięki czemu obstawianie nadal może się opłacać.

    A może powinniśmy przyjąć model bułgarski, gdzie tylko gracze płacą 15% od każdego kuponu, a bukmacherzy nic? To jest dopiero chore, by oskubywać obywateli, a żeby wielkie firmy nie odprowadzały ogromnych podatków do Skarbu Państwa!

    Na Cyprze i w Estonii bukmacherzy mają Eldorado, bo płacą odpowiednio tylko 10% i 5% od przychodu brutto. Są to jednak dużo mniejsze kraje. Polska nie może sobie pozwolić na tak niskie pułapy, w kraju w którym hazard jest bardzo popularny. Z kolei 30% w Grecji jest już stawką mocno odstraszającą.

    wplywy-podatkowe-2002-2013.png GGR = Gross Gaming Revenue, czyli przychód brutto z gier

    regulacje-kraje-ue2-2013-500x235.png

    Czy w obliczu tych alternatyw ktoś jeszcze uważa, że przygotowany projekt ustawy jest ZŁY? Słucham propozycji zmian na lepsze.
    Model duński jest naprawdę najbardziej optymalny obiektywnie rzecz biorąc. Nie da się zadowolić wszystkich: państwa, klubów sportowych, bukmacherów, graczy. Trzeba znaleźć dobry konsensus i model duński właśnie nim jest.

    14. Poker, kasyno i bingo

    Nie zapominajmy, że obecnie tylko zakłady bukmacherskie są legalne. Kasyno, poker, bingo i inne nie mogą starać się o licencję w Polsce, a są to rynki, które są bardziej intratne procentowo dla firm hazardowych, a co za tym idzie mają ogromny potencjał żeby wygenerować przychody większe niż zakłady.

    Nowa ustawa ma to naprawić, dzięki czemu wszystkie te składowe hazardu wyjdą z szarej strefy, by zasilić z kieszeni molochów hazardowych budżet państwa polskiego.

    Dodatkowo nowy projekt ustawy wreszcie wyróżnia spośród gier karcianych poker jako grę umiejętności. Branża pokera w Polsce została zepchnięta kompletnie do podziemia.

    Komentarz pokerowych aspektów ustawy przeprowadził PokerGround.com.

    15. Uzasadnienie nowelizacji ustawy hazardowej

    Na końcu projektu ustawy możesz w uzasadnieniu przeczytać:

    Dzięki nowym rozwiązaniom legislacyjnym proponuje się m.in.:

    • przywrócenie sprawdzonych na świecie regulacji prawnych dla segmentu hazardu automatów do gry, dzielących się wszędzie na trzy niekonkurujące ze sobą (inna klientela) obszary: automaty w kasynach gry, automaty w salonach gier oraz tzw. automaty uliczne w punktach gier - ograniczone lokalizacyjnie do lokali gastronomicznych, których właściciele posiadają zezwolenie na sprzedaż i podawanie alkoholu, z obostrzeniami co do odległości między punktami i odległości od wrażliwych społecznie miejsc takich jak placówki edukacyjne, zdrowotne czy miejsca kultu religijnego,
    • wprowadzenie racjonalnych zasad opodatkowania gier na automatach w kompromisowej formule (…)
    • wprowadzenie restrykcji i definicji umożliwiających skuteczną kontrolę uczciwych rozliczeń fiskalnych bez pokusy manipulacji przez przedsiębiorców specyfiką gier hazardowych na automatach oraz zapobieganie nadużyciom polegającym na zwroście uzależnień od hazardu i możliwości udziału w grach hazardowych osób małoletnich,
    • legalizację hazardu internetowego (kasyna gry i poker) i jednoczesne takie ustalenie zasad opodatkowania i innych obciążeń fiskalnych właściwych dla gier hazardowych (…),
    • uporządkowanie poszczególnych segmentów rynku hazardowego w celu większej przyjrzystości tego wrażliwego społecznie rynku i możliwości przeciwdziałania w przyszłości ewentualnym negatywny trendom i zjawiskom,
    • zapewnienie realnego i wymiernego wzrostu przychodów fiskalnych z gier hazardowych do Skarbu Państwa,
    • umożliwienie wzrostu wartości sponsoringu sportowego dystrybuowanego poza państwowymi kanałami fiskalnymi (…),
    • zapewnieni możliwości kontrolowanego rozwoju państwowemu monopoliście poprzez możliwość sprzedawania gier objętych monopolem państwa przez Internet,
    • wprowadzenie rozwiązań umożliwiających rozwój i większe wsparcie dla hodowli koni w Polsce,
    • przeniesienie kontroli nad rynkiem hazardu w Polsce ze służby celnej, sprawującej tą kontrolę przez ostatnie 6 lat bardzo nieudolnie i realizującej w jej ramach polityczne dyspozycje podyktowane pobudkami PR-owskimi, do znacznie lepiej przygotowanych do jej sprawowania izb skarbowych, które będą w stanie dopilnować (…)

    Można bezpiecznie założyć, że dzięki przyjęciu rozwiązań legislacyjnych zaproponowanych w projekcie przychody fiskalne do Skarbu Państwa z tytułu opodatkowania legalnego i kontrolowanego hazardu już w pierwszym roku obowiązywania przepisów wzrosną 1,5 mld do 2 mld zł rocznie i ustabilizują się na wiele lat na wymiernie wyższym od obecnego poziomie.

    Jeśli nowa ustawa hazardowa przejdzie w zaprezentowanej formie, gracze jak i Skarb Państwa będą zadowoleni. Mniej zadowoleni będą pewnie zagraniczni bukmacherzy internetowi, którzy do tej pory działali w szarej strefie. W zamian jednak będą mogli legalnie sponsorować kluby piłkarskie, a w dodatku będą mieli ograniczony rynek konkurentów.

    Pozostaje nam czekać na działania polityków, dziennikarzy i komentarze w środowisku hazardowym. PiS zdecyduje się moim zdaniem wprowadzić ustawę hazardową po tym jak zostanie wystarczająco nagłośniona.

    Literatura

    [1] Projekt 2 - Nowelizacja ustawy hazardowej 2016 (28,9MB) - propozycja nowelizacji, 42 strony

    [2] Stawki podatkowe - finanse.mf.gov.pl

    [3] Poseł PiS w Sejmie: rynek gier wymaga uregulowania (27.01.2016)

    [4] Czas na zmiany wzorem Danii? - Polska The Times

    [5] Spillemyndigheden.dk - duński organ gier, lista wykupionych licencji na 2016 rok

    [6] Regulacje w zakresie rynku zakładów wzajemnych online w Polsce - raport z roku 2016, Roland Berger na zlecenie Remote Gambling Association

    Zobacz też:
    Skutki ustawy hazardowej 2009
    Kiedy gracz ma problem z hazardem?
    Jak lepiej obstawiać zakłady?

    Ostatnia aktualizacja: 28.10.2016

    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 4,33/5
    Głosów: 3
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.


    Tagi:ustawa hazardowa  polska  surebety.pl 
     


    Nie jesteś zalogowany.
    ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.

    Captcha


    Komentarze (301)



    • (163)
      kilka godzin temu

      ze skrila nie beda blokować  Tylko z buków


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (12)
      kilkanaście godzin temu

      Czy ktoś się orientuję czy blokada płatności internetowych będzie dotyczyć skrill/netteler czy po prostu banki będą blokować przelewy od zagranicznych bukmacherów? wydaję mi się że sam skrill może być używany do różnych celów...


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (48)
      kilkanaście godzin temu

      Abes1 niestety my nie jesteśmy w stanie tego zrozumieć , bo to jest polityka tu są układy ukladziki lojalność i tego nie przeskoczy dobro ogólne . Wszyscy dobrze wiedzą co by trzeba było zrobić żeby wreszcie były wpływy do budżetu z hazardu , ale tego nie robią bo tu nie chodzi tylko o to żeby było lepiej , taki już jest świat polityki że pewne ustawy pomimo tego że są złe i są inne lepsze rozwiązania to i tak z gory są skazane na sukces . 


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • anonim IP: 188.146.**.**
      kilkanaście godzin temu

      Sa szanse na zmiane, w poniedzialek o 15:00 jest kolejna komisja. Posel od Gowina zapowiad wprowadzenie kolejnych poprawek.


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • anonim IP: 31.0.**.***
      jeden dzień temu

      http://pl.pokerbreak.net/polityczne-szachy-ustawa-dostala-notyfikacje-ale-gowin-i-tak-prowadzi-swoje-poprawki/


      1 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (179)
      jeden dzień temu

      Czyli już wszystko wiadomo? Czy jednak są szanse na jakieś zmiany jeszcze?

      Odpowiedzi: 1
      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (927)
      jeden dzień temu

      Kto chce zobaczyć jak wyglądała ta żenująca podkomisja może przejrzeć nagranie archiwalne tu:

      http://e-play.eu/sejm-poprawki-projektu-ustawy-hazardowej/

      Przewodnicząca Maria Zuba (PiS) nawet nie potrafiła porządnie przeczytać artykułów ustawy.


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (163)
      jeden dzień temu

      Kowalczyk: Jest notyfikacja KE do hazardówki 


           

      ustawa-hazardowa Jest notyfikacja Komisji Europejskiej do projektu nowelizacji ustawy o grach hazardowych – poinformował w czwartek PAP minister Henryk Kowalczyk.   

      Jest notyfikacja Komisji Europejskiej, więc niebawem znów ruszą prace nad projektem w Sejmie” – powiedział szef Komitetu Stałego RM, kierujący zarazem resortem skarbu.

      We wrześniu odbyło się w Sejmie pierwsze czytanie rządowego projektu noweli ustawy hazardowej, a sejmowa komisja finansów publicznych powołała podkomisję nadzwyczajną, która zajmie się rządowym projektem.

      Celem projektu, jak mówił w Sejmie przy okazji pierwszego czytania wiceminister finansów Wiesław Janczyk, jest ochrona graczy przed negatywnymi skutkami hazardu i walka z szarą strefą.

      Jednocześnie, jeszcze w lipcu, MF skierowało projekt do notyfikacji w Komisji Europejskiej. Stanowisko KE miało być przyjęte do końca października, ale tzw. opinię szczegółową do polskiego projektu zgłosiła w ramach tego procesu Malta.

      W związku z tym termin zawieszenia prac legislacyjnych nad tym projektem został przesunięty na 30 listopada br. – informowało kilkanaście dni temu MF.Projekt gruntownie zmienia ustawę z 2009 roku, a zarazem wprowadza silną kontrolę państwa w obszarze gier na automatach. Obecnie obowiązująca w Polsce ustawa, przyjęta po wybuchu tzw. afery hazardowej jesienią 2009 roku, zakłada m.in. zakaz urządzania wideoloterii i gier na automatach do hazardu poza kasynami.


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    Logowanie

    W celu zalogowania się na swoje konto, wypełnij poniższy formularz. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta - zarejestruj się.



    zamknij ×
    Popover Starter

    Jednorazowa oferta

    Jeżeli chcesz:

    Oferuję Ci ZA DARMO 31 minut nagrania video.


     Zgadzam się z Polityką Prywatności
    Top