ARTYKUŁ

    Ustawa hazardowa 2017

    ocena SureBety.pl
    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 3,8/5
    Głosów: 5
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.

    Nowelizacja ustawy hazardowej w 2009 roku była bublem prawnym. PiS zapowiadał pierwotnie, że to naprawi nowoczesnym modelem duńskim. W rzeczywistości potajemnie przygotował pogorszenie sytuacji, co będzie rujnowało polski budżet przez kolejne lata.

    W grudniu 2016 Magdalena Durecka ujawniła, że za kolejną niekorzystną nowelizacją ustawy hazardowej stoi łapówka o sumie 120 mln PLN. Polska straci na tym 4-5 miliardów + rocznie 1-2 mld PLN potencjalnych zysków z powodu braku modelu duńskiego.

    1. Nowelizacja ustawy hazardowej

    Jak możemy przeczytać w rządowym projekcie ustawy[2] nowelizacja ustawy o grach hazardowych ma mieć na celu:

    1. Ograniczenie zjawiska "szarej strefy" w branży gier hazardowych.
    2. Zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu oraz podniesienie poziomu społecznej świadomości co do zagrożeń wynikających z korzystania z usług nielegalnych operatorów hazardowych.

    Przypomnijmy, że zgodnie z raportem przygotowanym przez Roland Berger na wniosek  rządu polskiego "szara strefa" obejmuje ponad 90% rynku hazardowego w Polsce w latach 2009-2016.

    Zdaniem wielu ekspertów model duński jest najlepszym sposobem na zmniejszenie szarej strefy, co zapewniłoby przychody Skarbowi Państwa i umożliwiłoby ponad 5.000.000 polskich hazardzistów uzyskiwanie legalnych przychodów z hazardu.

    Działalność tzw. "nielegalnych bukmacherów" w Polsce jest jednak zgodna z prawem Unii Europejskiej, dlatego szara strefa ma się tak dobrze. Za rządów PO to gracze byli ścigani i karani za korzystanie  z nielegalnych bukmacherów.

    15 grudnia 2016 nowelizacja ustawy hazardowej została zaplanowana by wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2017, z częścią artykułów obowiązujących od 1 lipca.

    Ważniejsze zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z proponowaną nowelizacją:

    • dostęp do bukmacherów bez polskiej licencji może być blokowany, a użytkownik przekierowywany na stronę Ministerstwa Finansów z informacją o "nielegalności" podmiotu - lekarstwem na to będzie korzystanie z VPN'ów
    • z nielegalnych stron mają być usuwane odnośniki, oferujące szybkie wpłaty
    • gry na automatach poza kasynami i kasyno online będą objęte monopolem państwa - będzie je prowadzić Totolizator Sportowy, który zleci amerykańskiej firmie zakup 60.000 automatów (koszt ok. 1,8 mld PLN + koszty obsługi szacowane na drugie tyle)
    • zakaz posiadania automatów do gier przez nieuprawnione podmioty
    • poważne turnieje pokera nadal nie będą mogły być organizowane w Polsce, gdyż warunki koncesji są kompletnie nieopłacalne
    • archiwizacja danych teleinformatycznych związanych z grami na automatach ma być podniesiony do 5 lat (w UE to standard)
    • wprowadza mechanizmy weryfikacji wieku i możliwość kontrolowania swojej aktywności przez graczy (stary standard z UE)
    • utworzony zostanie Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, finansowany z wpływów z automatów objętych monopolem (pięknie się nazywa, nie?)

    Aktualny przebieg procesu legislacyjnego dot. ustawy hazardowej

    2. Konieczność nowelizacji ustawy

    W obliczu negatywnych skutków nowelizacji ustawy hazardowej w 2009 roku było oczywistym, że ustawę trzeba poprawić. Oczywistym dla każdego zdrowomyślącego ekonomisty i patrioty, któremu zależy na tym, aby państwo dobrze prosperowało. Niestety to nie zawsze pokrywa się z polityką.

    Projekt zmian patologicznej ustawy hazardowej z 2009 roku był opracowywany od przełomu 2014/2015 roku. Wówczas sytuacja polityczna nie pozwalała, aby wprowadzić go do Sejmu (większość miała PO).

    Rządy PO osiągnęły swoje cele - wylobbowały zagranicznych bukmacherów kosztem krajowych bukmacherów stacjonarnych. Pan Jacek Kapica "dzielnie walczył" z legalnie działającymi firmami hazardowymi i fenomenalnie zastraszał nieświadomych graczy.

    Te polityczne decyzje wygenerowały ogromne straty dla polskiej gospodarki! Stracił na tym Skarb Państwa, polskie kluby sportowe, bukmacherzy stacjonarni (zakaz sponsorowania) i branże połączone ze sportem. Polska branża hazardowa została sparaliżowana w latach 2010-2016, przenosząc się do szarej strefy (która w latach 2009-2016 sięgała ponad 90% wg raportu Roland Berger) i dając ogromną przewagę w rozwoju zagranicznym podmiotom.

    Po objęciu przez PiS rządów większościowy w październiku 2015, wszystkie swoje działania skierował w kierunku demokracji totalitarnej i spełnienia głównej obietnicy pt. "500+". Na tą obietnicę nie mieli pokrycia finansowego, więc rozpoczęli poszukiwania w różnych sektorach, w tym hazardowym.

    Pierwsze wzmianki o konieczności ponownej regulacji branży hazardowej pojawiły się w mediach około 15 stycznia 2016 roku. PiS-owi nie opłacało się wprowadzić ustawy z dnia na dzień. Najpierw nagłośnili sprawę medialnie, by przygotować "ciemny lud" do zmian i zbadać jak wielki pojawi się "opór". Wykorzystali tą propagandę, by pokazać partię PO w negatywnym świetle, która była głównym autorem afery z 2009 roku. Propaganda poszła świetnie, ale wcale nie mieli zamiaru niczego naprawiać. Posłużono się Jarosławem Gowinem, który jak chorągiewka na wietrze sympatyzował z obiema stronami barykady nie ustając w obietnicach.

    Jak się okazało we wrześniu 2016, była to "zasłona dymna", by PiS mógł spokojnie pracować nad właściwą ustawą, bez negatywnego szumu w mediach. W grudniu 2016 PiS błyskawicznie przepchnął swój projekt bez żadnych konsultacji z ekspertami i pomimo racjonalnych głosów sprzeciwu.

    Wygląda na to, że mamy do czynienia z potężną aferą hazardową pod kierownictwem Janczyka.

    3. Alternatywne projekty ustawy hazardowej

    Hazard w Polsce jest źle uregulowany. Trzeba to naprawić i jest to tylko kwestią czasu. Nie ma więc co płakać, że kiedyś było lepiej. Zmiany są konieczne i w końcu możliwe do przeprowadzenia. Jak sobie poradziły z hazardem inne kraje?

    Politycy mogli przyjąć np. model Francji, gdzie podatek od obrotu uderza w jakość świadczonych usług. Wtedy żaden zawodowy gracz nie dałby rady zarabiać na zakładach legalnie. Nie osiągnięto dobrego rozwiązania dla wszystkich zainteresowanych stron.

    Moglibyśmy też trafić na jeszcze gorszy model włoski, gdzie gracze płacą 2-11% od każdego zakładu, a bukmacherzy 20% od przychodu brutto. W dobrym modelu duńskim płacą tylko bukmacherzy 20%, a gracze już nie, dzięki czemu obstawianie nadal może się opłacać.

    A może powinniśmy przyjąć model bułgarski, gdzie tylko gracze płacą 15% od każdego kuponu, a bukmacherzy nic? To jest dopiero chore, by oskubywać obywateli, a żeby wielkie firmy nie odprowadzały ogromnych podatków do Skarbu Państwa!

    Na Cyprze i w Estonii bukmacherzy mają Eldorado, bo płacą odpowiednio tylko 10% i 5% od przychodu brutto. Są to jednak dużo mniejsze kraje. Polska nie może sobie pozwolić na tak niskie pułapy, w kraju w którym hazard jest bardzo popularny. Z kolei 30% w Grecji jest już stawką mocno odstraszającą.

    wplywy-podatkowe-2002-2013.png GGR = Gross Gaming Revenue, czyli przychód brutto z gier

    regulacje-kraje-ue2-2013-500x235.png

    Model duński jest naprawdę najbardziej optymalny obiektywnie rzecz biorąc. Nie da się zadowolić wszystkich: państwa, klubów sportowych, bukmacherów, graczy. Trzeba znaleźć dobry konsensus i model duński właśnie nim jest.

    Literatura

    [1] Nowelizacja ustawy hazardowej 2016 - treść nowelizacji ustawy o grach hazardowych przekazanej z Sejmu do Senatu dnia 15.12.2016

    [2] Przebieg procesu legislacyjnego w Sejmie dot. ustawy hazardowej 

    [3] Stawki podatkowe - finanse.mf.gov.pl

    [4] Poseł PiS w Sejmie: rynek gier wymaga uregulowania (27.01.2016)

    [5] Czas na zmiany wzorem Danii? - Polska The Times

    [6] Spillemyndigheden.dk - duński organ gier, lista wykupionych licencji na 2016 rok

    [7] Regulacje w zakresie rynku zakładów wzajemnych online w Polsce - raport z roku 2016, Roland Berger na zlecenie Remote Gambling Association

    Zobacz też:
    Ustawa hazardowa - forum SureBety.pl
    Skutki ustawy hazardowej 2009
    Kiedy gracz ma problem z hazardem?

    Ostatnia aktualizacja: 21.12.2016

    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 3,8/5
    Głosów: 5
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.


    Tagi:ustawa hazardowa  polska  surebety 
     


    Nie jesteś zalogowany.
    ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.

    Captcha


    Komentarze (364)



    • (250)
      kilka minut temu

      PRAWO – TURNIEJ POKEROWY POZA KASYNEM   Najnowsza nowelizacja ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 88) to także kilka ciekawych zmian dla pokerzystów.

       

      Nie chodzi o to, że ustawodawca wreszcie poszedł po rozum do głowy i dostrzegł, że wynik gry w pokera w niewielkim stopniu zależy od przypadku (rozdania kart), a w większym od umiejętności gracza — ale wychodzi na to, że hasło turniej pokerowy poza kasynem nie będzie już zapalało czerwonej lampki u celników.

      A mianowicie:

      • najistotniejsza chyba zmiana dotyczy nowej definicji pokera oraz innych „reglamentowanych” gier w karty (black jack, baccarat) w kontekście pojęcia gier losowych. Wprawdzie w podstawowym pojęciu gry karciane nadal zaliczają się do gier losowych (art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy hazardowej nie uległ zmianie) — ale już dodany art. 2 ust. 5a stanowi, iż „Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe„;
      • nie jestem ekspertem w tej dziedzinie i może nie powinienem zabierać głosu, ale wydaje mi się, że to ukłon w stronę tych pokerzystów, którzy grali wyłącznie na guziki — wreszcie będzie jasne, że osobnik przyłapany z kartami w ręku niekoniecznie jest odrażającym przestępcą;

      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (250)
      kilka godzin temu

      PRAWO – REKLAMA ZAKŁADÓW WZAJEMNYCH   Przygotowane przez Czasopismo Lege Artis podsumowanie przedstawia w punktach zmiany, jakie czekają firmy świadczące usługi zakładów bukmacherskich  reklamujących się w sieci i poza nią.

       

      Opublikowana w piątek nowelizacja ustawy o grach hazardowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 88) to nie tylko obowiązek blokowania domen internetowych służących do organizowania nielegalnego hazardu — to także zmiana regulacji w zakresie reklamy (niektórych) form hazardu. Na pewno nie można mówić o radykalnej liberalizacji, natomiast niewątpliwie mamy do czynienia z pewnym wyłomem.

      A mianowicie:

      • znowelizowany art. 29 ust. 1 ustawy o grach losowych nadal wyraźnie zakazuje reklamy i promocji całego zestawu gier losowych („gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych”) — ale dopuszcza się reklamę zakładów wzajemnych — tych legalnych, czyli urządzanych za zezwoleniem;
      • przypomnijmy, że zakłady wzajemne to zakłady polegające na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt — totalizatory, lub zaistnienia różnych zdarzeń, po nowelizacji także wirtualnych — bukmacherstwo, (art. 2 ust. 2 ustawy);
      • zasady na jakich może być prowadzona reklama zakładów wzajemnych określa art. 29b ustawy o grach losowych: podstawa to standardowy zestaw wzorowany na opisie parametrów reklamy piwa („nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich; nie łączy (…) ze sprawnością fizyczną, intelektualną; nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych; nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia…

       


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (250)
      jeden dzień temu

      USTAWA HAZARDOWA OPUBLIKOWANA W DZIENNIKU USTAW W dniu 13 stycznia 2017 ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych została opublikowana w Dzienniku Ustaw.

       

      Znowelizowane przepisy wchodzą w życie w dniu 1 kwietnia 2017 roku. Przypomnijmy, że ustawa ustanawia m.in. monopol państwa na gry na automatach poza kasynami a także na gry hazardowe w Internecie oprócz zakładów bukmacherskich. Dopuszcza także reklamę bukmacherów na ściśle określonych zasadach.


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (250)
      kilka dni temu

      SKUTKI BRAKU NOTYFIKACJI PRZEPISÓW TECHNICZNYCH USTAWY O GRACH HAZARDOWYCH   Rozpoczęła się przedsprzedaż książki pod redakcją dr. Macieja Taborowskiego pt. „Skutki braku notyfikacji przepisów technicznych ustawy o grach hazardowych dla wymiaru sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej”.

       

      Publikacja przedstawia w sposób wszechstronny zagadnienie (braku) notyfikacji przepisów technicznych na tle dyrektywy 1535/2015/UE, które ma ścisły związek ze swobodnym przepływem towarów oraz usługami społeczeństwa informacyjnego.

      Książka jako pierwsza w polskiej literaturze prawniczej przedstawia w sposób wszechstronny zagadnienie (braku) notyfikacji przepisów technicznych na tle dyrektywy 1535/2015/UE, które ma ścisły związek ze swobodnym przepływem towarów oraz usługami społeczeństwa informacyjnego. W Polsce kwestia ta zyskała na znaczeniu, odkąd w 2010 roku ustawodawca nie notyfikował art. 14 ust. 1 ustawy o grach hazardowych (zakaz urządzania gier na automatach poza kasynami). Błąd ten do tej pory nie znalazł systemowego rozwiązania mimo zajęcia w tej kwestii stanowiska przez Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, a także Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu. Świadczy to o wysokim stopniu skomplikowania prezentowanych problemów.W publikacji zawarto rozważania dotyczące definicji przepisu technicznego, przebiegu procedury notyfikacyjnej oraz skutków prawnych wad notyfikacyjnych zarówno z perspektywy prawa Unii Europejskiej, jak i prawa polskiego. Część zagadnień poświęcono aspektom konstytucyjnym braku notyfikacji przepisów technicznych oraz kwestiom odpowiedzialności odszkodowawczej państwa za brak notyfikacji przepisów technicznych.

      Autorami książki są czołowi przedstawiciele praktyki i nauki prawa z wiodących ośrodków naukowych w Polsce, w tym adwokaci, a także sędziowie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ze względu na to oraz kompleksowe, merytoryczne opracowanie węzłowych problemów związanych z brakiem notyfikacji przepisów technicznych w prawie unijnym książka będzie przydatna zwłaszcza praktykom: sędziom, prokuratorom, urzędnikom służby celnej, adwokatom, radcom prawnym, legislatorom.


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (2)
      mniej niż tydzień temu

      http://www.rejestrdomenzakazanych.pl

      co o tym sadzicie? Trzeba sie juz bac?

      Odpowiedzi: 1
      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (977)
      09-01-2017 17:43 (pon)

      Dlaczego ustawa wchodzi dopiero 1 kwietnia 2017 roku? (e-play.pl)

      Polecam ich śledzić na twitterze.


      1 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (71)
      04-01-2017 09:19 (śr)

      Zobaczymy jak sobie poradzą ze skrill i neteller. To będzie wyzwanie dla garbatych nosów.

      Na podstawie:

      http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/hazard-egba-sts-bukmacherzy-blokowanie-stron,219,0,2229467.html


      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • (2)
      03-01-2017 12:06 (wt)

      Czesc

      Mam takie pytanko: czy moglby ktos zorientowany odpowiedziec mi, jak prawdopodobnie bedzie to wygladac od 1 kwietnia i od 1 lipca? Czy bedzie mozliwosc lapania surkow miedzy unibetem i bet365 (bo tylko te dwie firmy mnie interesuja) czy moze bedzie to tak uciazliwe omijanie blokad ze wlasciwie nie bedzie sie dalo tego zrobic? Dodam, ze unibet udostepnia wyplaty jedynie na konto bankowe jako "Earthpay LTD" i czy te wyplaty beda blokowane przez np ing millenium (bo pko podobno juz zapowiedzialo blokady).

      Z gory dzieki i pozdrawiam

      Odpowiedzi: 1
      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    Logowanie

    W celu zalogowania się na swoje konto, wypełnij poniższy formularz. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta - zarejestruj się.



    zamknij ×
    Popover Starter

    Jednorazowa oferta

    Jeżeli chcesz:

    Oferuję Ci ZA DARMO 31 minut nagrania video.


     Zgadzam się z Polityką Prywatności
    Top