EGBA, czyli European Gaming & Betting Association, jest międzynarodowym Stowarzyszeniem Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych. Bukmacherzy, którzy stali się członkami organizacji, zobowiązali się do utrzymywania podwyższonych standardów.

Czerwone litery EGBA z podpisem European Gaming & Betting Association na białym tle w czerwonym okręgu

Europejskie Stowarzyszenie Gier i Zakładów – oficjalne logo

1. Czym jest EGBA?

EGBA (Europejska Organizacja Gier i Zakładów Wzajemnych) jest reprezentantem czołowych operatorów na rynku hazardu online, którzy działają na podstawie licencji wydanych w Unii Europejskiej. Operatorzy wspierają tworzenie uczciwych i konkurencyjnych rynków hazardu internetowego, działających na podstawie prawa Unii Europejskiej oraz prawa ustanowionego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

EGBA została utworzona w Brukseli (Belgia) w marcu 2007. Organizacja jest zarejestrowana w Europejskim Rejestrze Przejrzystości od 2009 roku.

EGBA zastąpiła European Betting Association, która powstała w 2003 roku. EBA została uznana w całej Europie jako silny głos w sprawie praw regulujących europejskie licencje operatorów świadczących usługi transgraniczne.

EGBA współpracuje z władzami krajowymi, władzami Unii Europejskiej oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu zapewnienia mieszkańcom Wspólnoty bezpiecznego i wiarygodnego środowiska cyfrowego oraz atrakcyjnej oferty zgodnej z wymaganymi standardami.

EGBA wiedzie prym w aspektach związanych z bezpieczeństwem użytkowników, takich jak odpowiedzialne podejście do hazardu oraz zgodność działań z ustalonymi standardami. Wszyscy członkowie EGBA mają obowiązek przeprowadzania kontroli zgodnie z porozumieniem zawartym z CEN Workshop mającym na celu zapewnienie odpowiedzialnego podejścia do hazardu.

Polecany bukmacher:

Fortuna Zakład bez Ryzyka do 600 zł Możesz zagrać Piękna Złota pani na żółtym tle wyciąga do ciebie dłoń z uśmiechem trzymając się pod bok

2. Członkowie EGBA

Stowarzyszenie EGBA zrzesza 5 grup bukmacherskich. Spośród legalnych bukmacherów można wymienić tylko grupę Betclic.

Szwedzkie Stowarzyszenie Rynku Hazardu Online (BOS) jest członkiem stowarzyszonym z EGBA.

EGBA współpracuje z organami krajowymi i unijnymi oraz innymi zainsteresowanymi stronami na rzecz dobrze uregulowanego rynku gier hazardowych online, który zapewnia wysoki poziom ochrony konsumentów i uwzględnia rzeczywistość gospodarki cyfrowej oraz popyt konsumentów.

3. Standardy EGBA

EGBA wyraża swoją politykę poprzez 9 zasad standarów EGBA:

Zasada 1: Promuj odpowiedzialną grę i zakłady

  • Dostarczanie klientom wyraźnych informacji na temat możliwych zagrożeń i szkód w grach online
  • Podanie linku do kwalifikowanych źródeł pomocy
  • Umożliwianie klientom żądania ustawienia limitów zakładów / depozytów
  • Oferowanie klientom możliwości samowykluczenia
  • Nie udzielanie kredytów klientom

Zasada 2: Poznaj swojego klienta i zapobiegaj nieletnim grom i zakładom

  • Wyraźnie wyświetla się napis „nie poniżej 18. roku życia” lub „nie poniżej 21. roku życia” na stronie głównej witryn członków, co prowadzi do wyraźnego komunikatu o grze dla nieletnich
  • Doradzanie rodzicom w zakresie uznanych programów filtrujących, w tym link do uznanego programu filtrującego, aby umożliwić klientom / rodzicom uniemożliwianie nieletnim dostępu do stron z grami i zakładami bukmacherskimi
  • Regularne monitorowanie gier i zakładów dla nieletnich poprzez przeprowadzanie losowych kontroli klientów w celu zapewnienia zgodności z ograniczeniami wiekowymi

Zasada 3: Zero tolerancji dla nieuczciwych i przestępczych zachowań

  • Wprowadzenie zasad i procedur dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy w celu identyfikacji, eskalacji i zgłaszania nietypowych lub podejrzanych działań, w tym w zakresie badania istotnych lub nietypowych depozytów, wypłat i kont klientów, w których występuje niewielka lub żadna aktywność w grach lub zakładach
  • Rejestrowanie wszystkich informacji dotyczących zmian danych klienta i żądanie odpowiedniej dokumentacji weryfikacyjnej w przypadku istotnych zmian (np. zmian nazwisk klientów i danych bankowych)
  • Wprowadzenie praktyk w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, w tym przekazywanie raportów o podejrzanych transakcjach odpowiednim krajowym jednostkom dochodzeniowym i instytucjom międzynarodowym

Zasada 4: Ochrona prywatności klienta i ochrona informacji

  • Ochrona poufnych informacji o kliencie przed nieuprawnionym lub niepotrzebnym ujawnieniem
  • Zapewnienie prywatności i poufności: klienci będą informowani na stronach internetowych członków EGBA o dokładnych warunkach polityki prywatności członka

Zasada 5: Szybkie i dokładne płatności dla klientów

  • Zapewnienie szybkiego i dokładnego przetwarzania płatności z zastrzeżeniem odpowiednich i niezbędnych kontroli i weryfikacji
  • Umożliwiając klientom otwieranie tylko jednego konta, podając następujące minimalne informacje: imię i nazwisko, wiek, adres, unikalną nazwę użytkownika i hasło

Zasada 6: Rygorystyczna niezależna ocena uczciwości i losowości produktu

  • Wdrożenie polityki testowania produktów, zatwierdzonej i wspieranej przez kierownictwo wyższego członka członka EGBA, która zapewni wewnętrzne i zewnętrzne testy wszystkich produktów pod kątem uczciwości i losowości

Zasada 7: Etyczny i odpowiedzialny marketing

  • Dopilnowanie, aby reklamy nie zachęcały nieletnich do obstawiania i nie były wyświetlane w mediach, które są wyraźnie skierowane do nieletnich
  • Zagwarantowanie, że reklamy zawierają tylko poprawne pod względem faktycznym informacje i unikają wprowadzających w błąd informacji
  • Zapewnienie, że członkowie nie świadomie angażują się w dystrybucję niezamówionych reklam (tj. spamu) bezpośrednio lub za pośrednictwem strony trzeciej

Zasada 8: Zaangażowanie w zadowolenie klienta i wsparcie

  • Danie klientom możliwości rejestrowania skarg i sporów przez całą dobę
  • Zapewnienie, że niezależna strona trzecia będzie dostępna w celu mediacji lub rozwiązywania sporów otrzymanych od członków lub ich klientów

Zasada 9: Odpowiedzialne praktyki oparte na bezpiecznym, bezpiecznym i niezawodnym środowisku

  • Posiadanie legalnej licencji operacyjnej od renomowanego europejskiego organu regulacyjnego
  • Posiadanie niezależnej strony trzeciej oceniającej co roku zgodność członków EGBA ze standardami
  • Posiadanie członków EGBA zobowiązuje się do corocznego badania sprawozdań finansowych i rachunków przeprowadzanego przez renomowaną zewnętrzną firmę audytorską

Tutaj jest pełna lista standardów EGBA.

Te standardy są dodatkowymi wymaganiami w stosunku do nałożonych przez różne jurysdykcje licencyjne UE i są obowiązkowe dla wszystkich członków EGBA. Grupa postarała się także od stworzenie Kodeksu postępowania w sprawie odpowiedzialnej reklamy w dla hazardu online: Code of Conduct on Responsible Advertising for Online Gambling.

Co więcej, EGBA zdaje sobie sprawę z etycznej i społecznej roli, jaką odgrywają affilliaci (tacy jak SureBety.pl), dlatego w czasach epidemii 2020 przypominali, że:

  • Reklama nie powinna odnosić się do koronawirusa, oświadczeń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących koronawirusa i / lub jakichkolwiek innych wydarzeń związanych z koronawirusem.
  • Reklama nie powinna przedstawiać gier losowych jako rozwiązania problemów społecznych, osobistych lub finansowych, ani zachęcać klientów do gry online jako rozwiązania
    nudy.
  • Reklamy i strony internetowe zawierają oznakowane informacje o minimalnych ograniczeniach wiekowych, krajowych infoliniach hazardowych i krajowych rejestrach samowykluczenia.
  • Klienci są ściśle monitorowani pod kątem problematycznych zachowań hazardowych, zgodnie z przepisami RODO, i w razie potrzeby intensyfikują interwencje.
  • Strony internetowe zawierają solidne i rygorystycznie egzekwowane środki KYC (Know Your Customer) w celu weryfikacji tożsamości nowych klientów i zapobiegania nieletnim hazardu.
  • Strony internetowe zawierają narzędzia odpowiedzialnego hazardu – takie jak limity depozytów i narzędzia samowykluczenia – które są aktywnie promowane i widoczne.

4. EGBA chce wspierać polski sport

Podczas wyjazdowych meczów polskich drużyn, w ramach eliminacji do Ligi Mistrzów, na bandach reklamowych mogliśmy zobaczyć logo byłego sponsora strategicznego Lecha Poznań – firmy bukmacherskiej. W 2009 roku bukmacher ten podpisał z Lechem Poznań 3-letnią umowę sponsorską, która opiewała na kwotę 1 miliona euro za sezon. Na skutek wprowadzenia w Polsce ustawy hazardowej 1 stycznia 2010 roku bukmacher zmuszony został do zaprzestania wspierania poznańskiego klubu, gdyż w ciągu 2 miesięcy stało się to niezgodne z obowiązującym prawem.

W 2015 roku ten bukmacher, podobnie jak pozostali operatorzy zrzeszeni w stowarzyszeniu EGBA, niezmiennie deklarują zainteresowanie sponsorowaniem polskiego sportu i polskich klubów. Problem tkwi w regulacjach prawnych, które poza narzuceniem jednego z najwyższych w Europie poziomu podatków, zakazują jednocześnie reklamowania się, a jedynie zezwalają na informowanie o sponsorowaniu.

Ze względu na obecnie obowiązujące w Polsce przepisy możliwości nawiązania korzystnej współpracy na linii klub – sponsor, który jest międzynarodowym operatorem, są bardzo ograniczone. Wczoraj logo [nazwa bukmachera] widzieliśmy na bandach reklamowych FK Sarajewo, jednakże nie zobaczymy go za tydzień w Poznaniu, gdyż oznaczałoby to złamanie obowiązującego w Polsce prawa. Jednocześnie przykłady innych rynków europejskich tj. Dania czy Wielka Brytania pokazują, że odpowiednie regulacje prawne pozwalają nie tylko osiągać wyższe wpływy do budżetu, ale również niosą za sobą ogromne wsparcie sportu i klubów sportowych przez międzynarodowe firmy bukmacherskie. Operatorzy zrzeszeni w EGBA chcą uczestniczyć w odpowiednio uregulowanym rynku w Polsce oraz niezmiennie deklarują zainteresowanie sponsorowaniem polskiego sportu i polskich klubów. – mówi Richard Leather, przedstawiciel stowarzyszenia EGBA Eastern Europe.

Polecany bukmacher:

Fortuna Zakład bez Ryzyka do 600 zł Możesz zagrać Piękna Złota pani na żółtym tle wyciąga do ciebie dłoń z uśmiechem trzymając się pod bok

Czy ten artykuł był pomocny?

Przepraszamy.

Jak możemy poprawić artykuł?

Dziękujemy za przesłanie opinii.